Menfaat için kullanılan
deki
, eşyanın hilkaten mubah, helâl, menfaatli olarak yaratılıp, ba’zı ârızalardan dolayı haram olmuş olduklarına işârettir. Meselâ ağyarın malı, ismet-i şer’iye için haram olmuştur. İnsanın eti, hürmet ve kerâmet için; zehir, zarar için; lâşe eti, necaset için haram olmuşlardır. Ve keza, herbir şeyde bir faide, bir menfaat olduğuna remizdir. Ve keza, beşer için herşeyde bir menfaati bulunduğuna remizdir. Evet hangi şey olursa olsun, beşere bir cihetten bir istifadeyi te’min eder, velev ibret almak için olsun. Ve keza Arz’ın karnında istikbâl insanlarını intizar eden pek çok rahmetin hazine ve definelerinin bulunduğuna remizdir.
câr ve mecrurunun
üzerine takdimi beşere âid istifadelerin her gayeden evvel ve evlâ olduğuna işârettir.
Umumu ifade eden
herşeyde menfaatleri aramaya insanları tergib ve teşvik içindir.
daki
nin
ya tercihi, en çok menfaatlerin Arz’ın karnında olduğuna ve Arz’ın karnındaki eşyanın taharrisine insanları teşci’ ettiğine işârettir. Ve keza Arz’ın içindeki maden ve maddelerin istifade-i beşer için yaratılışı, Arz’ın içinde henüz keşfedilemiyen anâsır ve maddelerden -tekâlif-i hayatın zahmetlerinden müstakbelin insanlarını kurtaracak ba’zı gıdaî vesâire maddelerin vücûdu mümkün olduğuna delâlet eder.
: Arz’daki ba’zı eşyanın abes ve faidesiz olduklarına âid evhamı def’etmek içindir.
daki
Arz’ın hilkatiyle semavâtın tesviyesi arasındaki Cenâb-ı Hakk’ın ef’al ve şuunatının silsilesine işârettir.
Türkçe
English
العربية
Pyccĸий
français
Deutsch
Español
italiano
中文
日本語
Қазақ
Кыргыз
o'zbek
Türkmence
فارسى