So’zlar | yigirma beshinchi so’z | 294
(252-310)
UCHINCHI SHU`LA: Uch ziyosi bor.
BIRINCHI ZIYO: Qur`oni Mo’`jiz-ul Bayonning buyuk bir i`joz jihati O’n Uchinchi So’zda bayon etilgandir. Qardoshlari bo’lgan boshqa i`joz jihatlari qatoriga kirmoq uchun bu maqomga olingandir. Xullas, Qur`onning har bir oyati bittadan porloq yulduz kabi i`joz va hidoyat nurini nashr ila kufr va g’aflat zulmatini tarqatganini ko’rmoq va zavq etmoq istasang, o’zingni Qur`onning nozil bo’lishidan avval bo’lgan u johiliyat asrida va u badaviylik sahrosida faraz etki, hamma narsa johillik va g’aflat zulmati ostida o’lik va jonsiz tabiat pardasida o’ralgan bir onda birdan Qur`onning yuksak lisonidan
سَبَّحَ ِللهِ مَا فِى السَّمٰوَاتِ وَاْلاَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
يُسَبِّحُ ِللهِ مَا فِى السَّمٰوَاتِ وَمَا فِى اْلاَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ
kabi oyatlarni eshit, boq: U o’lgan yoki yotgan olam mavjudoti سَبَّحَ، يُسَبِّحُ sadosi ila eshitganlarning zehnida qanday tirilmoqdalar, xushyor bo’lmoqdalar, qiyom etib zikr etmoqdalar. Ham u qorong’u ko’k yuzida bittadan jonsiz otash parchasi bo’lgan yulduzlar va yerdagi parishon maxluqot تُسَبِّحُ لَهُ السَّمٰوَاتُ السَّبْعُ وَاْلاَرْضُ hayqirishi ila eshitganlarning nazarida qanday ko’k yuzi bir og’iz, butun yulduzlar bittadan hikmat-namo kalima, bittadan haqiqat-ado nur va yer bir bosh va quruqlik va dengiz bittadan lison va butun hayvonot va nabotot bittadan tasbeh-fashon kalima suratida go’zalligini ko’rsatar. Bo’lmasa bu zamondan to u zamonga boqmoq ila mazkur zavqning nozikliklarini ko’rolmaysan. Ha, u zamondan beri nurini nashr etgan va zamon o’tishi bilan hammaga ma`lum ilmlar hukmiga o’tgan va boshqa Islomning nurli haqiqatlari ila porlagan va Qur`onning quyoshi ila kunduz rangini olgan bir vaziyat ila va yoxud sathiy va oddiy bir ulfat pardasi ila boqsang, albatta har bir oyatning naqadar shirin bir i`joz ohangi ichida qanchalab zulmatni tarqatganini haqqi ila ko’rolmaysan va bir qancha i`joz navlari ichida bu navi i`jozini zavq etolmaysan.
Qur`oni Mo’`jiz-ul Bayonning eng yuksak i`joz darajasiga boqmoq istasang, shu tamsil durbini ila boq. Shundayki:
G’oyat buyuk va g’arib va g’oyatda yoyilgan ajib bir daraxt faraz qilaylikki, u daraxt keng bir g’ayb pardasi ostida bir masturiyat tabaqasi ichida saqlangandir. Ma`lumdirki, bir daraxtning insonning a`zolari kabi uning shoxlari, mevalari, yaproqlari, gullari kabi butun a`zolari orasida bir munosabat, bir uyg’unlik, bir muvozanat lozimdir. Har bir qismi u daraxtning mohiyatiga ko’ra bir shakl olar, bir surat berilar. Xullas, hech ko’rilmagan va hali ham ko’rilmayotir, u daraxtga doir biri chiqsa, parda ustida uning har bir a`zosiga muqobil bir rasm chizsa, bir hudud chizsa. Shoxdan mevaga, mevadan yaproqqa bir uyg’unlik ila bir surat chizsa va bir-biridan nihoyat uzoq mabda` va muntahosining o’rtasida a`zolarining ayni shakl va suratini ko’rsatadigan muvofiq rasmlar ila to’ldirsa, albatta shubha qolmaski, u rassom butun u g’aybiy daraxtni g’aybni biladigan nazari ila ko’rar, ihota etar, so’ngra tasvir etar.
Aynan shuning kabi, Qur`oni Mo’`jiz-ul Bayon ham mumkinotning haqiqatiga doirki, u haqiqat dunyoning ibtidosidan tut to oxiratning eng nihoyatiga qadar uzangan va arshdan farshga, zarradan shamsga qadar yoyilgan yaratilish daraxtining haqiqatiga doir- Qur`on bayonlari shu qadar uyg’unlikni muhofaza etgan va har bir a`zoga va mevaga loyiq bir surat berganki, butun muhaqqiqlar tahqiqlarining oxirida Qur`onning tasviriga "Mashaalloh, Barakalloh" deb, "Koinot tilsimini va yaratilish muammosini kashf va fath etgan yolg’iz sensan ey Qur`oni Karim!" deganlar.
وَ ِللهِ الْمَثَلُ اْلاَعْلٰى tamsilda kamchilik yo’q. Allohning ism va sifatlari va Rabboniy shuun va fe`llari bir nur tubo daraxti hukmida tamsil etilmoq ila u nuroniy daraxtning azamat doirasi azaldan abadga uzanib ketadi. Kibriyo hududi cheksiz nihoyatsiz fazoda yoyilib ihota etadi.
BIRINCHI ZIYO: Qur`oni Mo’`jiz-ul Bayonning buyuk bir i`joz jihati O’n Uchinchi So’zda bayon etilgandir. Qardoshlari bo’lgan boshqa i`joz jihatlari qatoriga kirmoq uchun bu maqomga olingandir. Xullas, Qur`onning har bir oyati bittadan porloq yulduz kabi i`joz va hidoyat nurini nashr ila kufr va g’aflat zulmatini tarqatganini ko’rmoq va zavq etmoq istasang, o’zingni Qur`onning nozil bo’lishidan avval bo’lgan u johiliyat asrida va u badaviylik sahrosida faraz etki, hamma narsa johillik va g’aflat zulmati ostida o’lik va jonsiz tabiat pardasida o’ralgan bir onda birdan Qur`onning yuksak lisonidan
سَبَّحَ ِللهِ مَا فِى السَّمٰوَاتِ وَاْلاَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
يُسَبِّحُ ِللهِ مَا فِى السَّمٰوَاتِ وَمَا فِى اْلاَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ
kabi oyatlarni eshit, boq: U o’lgan yoki yotgan olam mavjudoti سَبَّحَ، يُسَبِّحُ sadosi ila eshitganlarning zehnida qanday tirilmoqdalar, xushyor bo’lmoqdalar, qiyom etib zikr etmoqdalar. Ham u qorong’u ko’k yuzida bittadan jonsiz otash parchasi bo’lgan yulduzlar va yerdagi parishon maxluqot تُسَبِّحُ لَهُ السَّمٰوَاتُ السَّبْعُ وَاْلاَرْضُ hayqirishi ila eshitganlarning nazarida qanday ko’k yuzi bir og’iz, butun yulduzlar bittadan hikmat-namo kalima, bittadan haqiqat-ado nur va yer bir bosh va quruqlik va dengiz bittadan lison va butun hayvonot va nabotot bittadan tasbeh-fashon kalima suratida go’zalligini ko’rsatar. Bo’lmasa bu zamondan to u zamonga boqmoq ila mazkur zavqning nozikliklarini ko’rolmaysan. Ha, u zamondan beri nurini nashr etgan va zamon o’tishi bilan hammaga ma`lum ilmlar hukmiga o’tgan va boshqa Islomning nurli haqiqatlari ila porlagan va Qur`onning quyoshi ila kunduz rangini olgan bir vaziyat ila va yoxud sathiy va oddiy bir ulfat pardasi ila boqsang, albatta har bir oyatning naqadar shirin bir i`joz ohangi ichida qanchalab zulmatni tarqatganini haqqi ila ko’rolmaysan va bir qancha i`joz navlari ichida bu navi i`jozini zavq etolmaysan.
Qur`oni Mo’`jiz-ul Bayonning eng yuksak i`joz darajasiga boqmoq istasang, shu tamsil durbini ila boq. Shundayki:
G’oyat buyuk va g’arib va g’oyatda yoyilgan ajib bir daraxt faraz qilaylikki, u daraxt keng bir g’ayb pardasi ostida bir masturiyat tabaqasi ichida saqlangandir. Ma`lumdirki, bir daraxtning insonning a`zolari kabi uning shoxlari, mevalari, yaproqlari, gullari kabi butun a`zolari orasida bir munosabat, bir uyg’unlik, bir muvozanat lozimdir. Har bir qismi u daraxtning mohiyatiga ko’ra bir shakl olar, bir surat berilar. Xullas, hech ko’rilmagan va hali ham ko’rilmayotir, u daraxtga doir biri chiqsa, parda ustida uning har bir a`zosiga muqobil bir rasm chizsa, bir hudud chizsa. Shoxdan mevaga, mevadan yaproqqa bir uyg’unlik ila bir surat chizsa va bir-biridan nihoyat uzoq mabda` va muntahosining o’rtasida a`zolarining ayni shakl va suratini ko’rsatadigan muvofiq rasmlar ila to’ldirsa, albatta shubha qolmaski, u rassom butun u g’aybiy daraxtni g’aybni biladigan nazari ila ko’rar, ihota etar, so’ngra tasvir etar.
Aynan shuning kabi, Qur`oni Mo’`jiz-ul Bayon ham mumkinotning haqiqatiga doirki, u haqiqat dunyoning ibtidosidan tut to oxiratning eng nihoyatiga qadar uzangan va arshdan farshga, zarradan shamsga qadar yoyilgan yaratilish daraxtining haqiqatiga doir- Qur`on bayonlari shu qadar uyg’unlikni muhofaza etgan va har bir a`zoga va mevaga loyiq bir surat berganki, butun muhaqqiqlar tahqiqlarining oxirida Qur`onning tasviriga "Mashaalloh, Barakalloh" deb, "Koinot tilsimini va yaratilish muammosini kashf va fath etgan yolg’iz sensan ey Qur`oni Karim!" deganlar.
وَ ِللهِ الْمَثَلُ اْلاَعْلٰى tamsilda kamchilik yo’q. Allohning ism va sifatlari va Rabboniy shuun va fe`llari bir nur tubo daraxti hukmida tamsil etilmoq ila u nuroniy daraxtning azamat doirasi azaldan abadga uzanib ketadi. Kibriyo hududi cheksiz nihoyatsiz fazoda yoyilib ihota etadi.
Аудио мавжуд эмас
Türkçe
English
العربية
Pyccĸий
français
Deutsch
Español
italiano
中文
日本語
Қазақ
Кыргыз
azərbaycan
Türkmence
فارسى